BAGAIMANAKAH DASAR PENDIDIKAN
KEBANGSAAN DAPAT MEMUPUK PERPADUAN KAUM DAN INTERGRASI NASIONAL ?
PENGENALAN
PENGENALAN
Penjajahan British
mengamalkan dasar pecah dan perintah yang menghalang perpaduan dalam kalangan
masyarakat pelbagai kaum yang berbeza adat resam, keturunan, agama dan budaya.
Setelah negara mencapai kemerdekaan, Kerajaan Perikatan berusaha menangani
masalah perpaduan melalui penggubalan Dasar Pendidikan. Penyata Razak menjadi
asas kepada dasar ini iaitu di maktubkan dalam Ordinan Pelajaran 1957 dan disemak
semula pada tahun 1960 melalui Penyata Rahman Taib. Pada tahun 1974,
Jawatankuasa Kabinet ditubuhkan untuk mengkaji Dasar Pendidikan Kebangsaan.
BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA
PENGANTAR
Perpaduan
dalam kalangan penduduk Tanah Melayu yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan
agama dapat dicapai melalui Dasar Pendidikan Kebangsaan apabila pada tahun
1970, bahasa Melayu menggantikan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi seperti
termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957. Penggunaan
Bahasa Melayu ini disemua sekolah kebangsaan secara tidak langsung menwujudkan
perpaduan iaitu Penyata Razak dan Laporan Rahman Taib telah menjadi asas dalam
mencapai matlamat perpaduan kaum di Malaysia. Cadangan kedua-dua penyata ini
adalah untuk mewujudkan satu bahasa pengantar di sekolah iaitu bahasa Melayu.
Sebelum ini semua sekolah vernakular menggunakan bahasa ibunda masing-masing
dan wujudnya jurang yang cukup besar. Kesukaran semua pihak untuk berkomunikasi
terjadi kerana setiap penduduk hanya tahu bahasa ibunda masing-masing sahaja.
Melalui penggunaan bahasa Melayu dalam pendidikan, maka semua penduduk akan
dapat berkomunikasi dengan baik menggunakan satu bahasa sahaja. Kelulusan dalam
bahasa Melayu wajib bagi peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran sejak tahun 1962.
Pelancaran Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa diadakan untuk menggalakkan
penggunaan Bahasa Melayu dan memperkukuhkan lagi kedudukannya sebagai bahasa
kebangsaan. Pada tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris
ditukarkan kepada bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat. Jelaslah
bahawa melalui penggunaan bahasa Melayu dalam pendidikan, maka semua penduduk
akan dapat berkomunikasi dengan baik menggunakan satu bahasa sahaja. Malahan ia
juga dapat menanamkan semangat cintakan tanah air kerana mereka mempunyai satu
bahasa yang mampu merapatkan hubungan semua penduduk yang tinggal di Tanah
Melayu. Mulai tahun 1982, bahasa Melayu akhirnya menjadi bahasa pengantar di
semua sekolah
KURIKULUM YANG SAMA
Selain
itu, kurikulum yang sama dan bercorak tempatan mampu memupuk perpaduan kaum dan
intergrasi nasional. Pelaksanaan kurikulum yang sama dan penerapan unsur-unsur
patriotisme dapat membantu mencapai matlamat ini. Sebelum ini, pendidikan
sekolah vernakular adalah berdasarkan sukatan yang dibawa dari negara asal
masing-masing. Contohnya bagi sekolah vernakular Cina dan Tamil, sukatan
pelajaran dan buku teks dibawa dari
tanah air mereka iaitu negara China dan India. Sistem pendidikan ini telah berkembang tanpa menekankan
keperluan pembentukkan identiti kebangsaan dan perpaduan negara. Malah sistem
pendidikan berkembang mengikut identiti dan kesetiaan negara asal mereka.
Justeru itu pembelajaran mereka tidak menjurus kepada Tanah Melayu dan ini
secara tidak langsung menyukarkan usaha-usaha kerajaan untuk mewujudkan
perpaduan kaum dengan masyarakat lain. Dalam Laporan Razak, sistem persekolahan
yang sama bagi semua rakyat dan penyeragaman kurikulum di semua sekolah akan
dilaksanakan. Kurikulum kebangsaan yang digubal mempunyai matlamat serampang
dua mata kerana bukan sahaja bertujuan memberi ilmu pengetahuan malah membentuk
sahsiah dan keperibadian murid yang diingini bagi memupuk perpaduan kaum.
Kurikulum yang seragam disemua sekolah yang mana mata pelajaran Bahasa Melayu,
Pendidikan Islam, Moral, Sejarah dapat membentuk peribadi murid yang mempunyai
nilai patriotisme yang tinggi terhadap negara dan secara tidak langsung
melahirkan masyarakat yang bersatu padu.
PEPERIKSAAN YANG SERAGAM
Peperiksaan
yang seragam dapat melahirkan rakyat Malaysia ke arah mencapai visi dan misi
yang ditetapkan iaitu perpaduan kaum dan intergrasi nasional. Pada tahun 1956,
peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran(SRP) bagi murid tingkatan tiga
diperkenalkan. Selepas itu digantikan dengan peperiksaan Penilaian Menengah
Rendah (PMR). Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM), Sijil Tinggi Pelajaran
Malaysia (STPM) dan lain-lain diseragamkan dengan matlamat yang sama iaitu
membentuk masyarakat yang harmoni, berdaya saing dan bersatu padu. Melalui
peperiksaan seragam ini, telah berjaya membentuk identiti Malaysia tanpa
mengira bangsa dan agama. Peperiksaan yang dijalankan adalah bertunjangkan
kepada negara Malaysia dan semua rakyat yang menduduki peperiksaan ini menjawab
perkara yang sama. Semasa pemerintahan British di Tanah Melayu, semua sekolah
mengambil peperiksaan berdasarkan sukatan sekolah masing-masing. Justeru itu
tiada keseragaman dalam peperiksaan yang menyebabkan kebolehan dan kepandaian
seseorang murid itu tidak dapat dinilai dengan tepat. Peperiksaan yang ada ini
juga secara tidak langsung akan memupuk daya saing dan saling tolong-menolong
antara murid dalam satu sekolah bagi memastikan mereka mendapat keputusan yang
cemerlang contohnya pelajar Melayu akan membantu pelajar Cina begitu juga
sebaliknya.
AKTIVITI KOKURIKULUM
Kepentingan
kegiatan kokurikulum sebagai pengukuh disiplin dan asas perpaduan
memperlihatkan usaha Kementerian Pendidikan memperuntukkan RM2.50 per kapita
pelajar menjalankan program tersebut di setiap sekolah. Dalam Dasar Pendidikan
Kebangsaan , aktiviti sukan tahunan,
kelab dan persatuan, pasukan beruniform,
sukan dan sebagainya digalakkan.
Aktiviti ini wajib disertai oleh semua murid tanpa mengira ideologi dan
seterusnya dapat menyemarakkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat. Aktiviti
kokurikulum tidak mengehadkan penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja malah
membuka peluang kepada semua kaum untuk menyertainya. Semua pelajar akan
bekerjasama, setia kawan, berdisiplin
dalam kumpulan mereka untuk memenangi pertandingan yang disertai semata-mata
untuk menjuarai setiap pertandingan itu. Negara memerlukan masyarakat yang
cergas, berfikiran rasional, terbuka dan sedia menerima perubahan dan semua
nilai positif ini akan dapat dipupuk melalui aktiviti kokurikulum yang
seterusnya melahirkan masyarakat yang bersatu padu.
KESIMPULAN
Perpaduan
merupakan tonggak keutuhan sesebuah negara bangsa, mengekalkan kemerdekaan dan
kemakmuran negara. Sekolah merupakan agen perubahan dan penyebaran yang berkesan diperingkat bawah lagi. Dasar
Pendidikan Kebangsaan bermatlamat memupuk perpaduan kaum dan intergrasi
nasional diperingkat sekolah lagi melalui beberapa mekanisme yang dirancang
dengan teliti di sekolah.
No comments:
Post a Comment